Home Het logboek Zeiltochten Stukje staande mast route door Amsterdam

Stukje staande mast route door Amsterdam PDF Afdrukken E-mailadres
Geschreven door Ger Wouters
woensdag 28 oktober 2009 16:37

De Aquarius van Ellen moet naar de Kaag. Voor zo’n tochtje ben ik altijd in. De bedoeling is binnendoor, daarbij gebruikmakend van de staande mast route. Omdat de Spaarndammersluis kortgeleden voor een half jaar is dichtgegooid, loopt de route via Amsterdam. En daar mag je alleen ’s nachts doorheen. Een belevenis lijkt me.

Maandagmiddag uurtje of 4 is het inschepen op deze contest 30. We zijn met drie dames. Ellen is eigenaar en schipperse en Annet is net als ik voor de gezelligheid mee. Het weer is druilerig en grijs. Ellen belooft ons keer op keer “morgen schijnt het zonnetje!”. We doen net of we het aqua-ellengeloven. We vertrekken uit Nauerna en kachelen het Noordzee kanaal over. Bij de Houthaven van Amsterdam draaien we de stad in naar de brug Westerkeersluis. De brug draait op dat moment voor een tweemaster. Gelukkig weet Ellen dat je hier eerst moet betalen en vooral niet moet proberen door de brug te schieten. Afmeren, een paar centen afstaan aan de brugwachter en dan kom je de brug door. Hij geeft aan dat we ergens tussen 12 en 2 uur ‘s nachts door de spoorbrug kunnen. We worden op kanaal 69 op de hoogte gehouden.

aqua-annetWe meren na de keersluis af. Vlak na ons komt een joekel van een beroepsvaart. Later wordt dit een slepertje genoemd, maar dat is een understatement. Het is 7 uur ’s avonds. We eten een hapje en gaan een paar uurtjes slapen. Kwart over 12 klinkt een vriendelijke vrouwenstem door de marifoon. Ze meldt ons dat we om 00.35 uur door de Singelspoorbrug mogen. ‘Ligt u alstublieft staande bij voor een vlot verloop’ zegt ze. We springen ons bed uit en maken ons klaar voor vertrek. Op de tweemaster staan de mensen ook klaar om los te gooien. We staren vol verwachting naar het bruglicht. Het wordt 00.35, 00.38, 00.47 (de tijden dat we op ons horloge keken) en dan volgt vlak voor 1 uur een mededeling op de marifoon “we hebben zojuist gehoord dat het rond 2 uur wordt”. Fijn! Hadden we nog anderhalf uur langer kunnen slapen, constateren we grimmig. Nu nog gaan slapen wordt niks. Beetje kletsen doodt de tijd en om 2 uuraqua-amsterdam draait de Singelspoorbrug. In konvooi varen we door Amsterdam. Via de Singelgracht, de Kostverlorenvaart naar de Schinkel met de Nieuwe Meersluis aan het eind. We passeren 11 beweegbare bruggen in dit stuk. Na de sluis de Schinkelbrug in de A4. De tocht door Amsterdam is prachtig. Het is niet heel druk op straat. De grachtenpandjes, de gevels, de bruggen, het fascineert me.

De Schipholbrug in de A9 draait tussen 5 uur en half 7. We komen er tegen half 5 aan en meren af tussen twee grote palen. Waarom makkelijk doen als het leuk kan, is hier het motto. Na een warm soepje gaat de tocht verder. We tuffen over de ringvaart. Van laatste boot gaan we over op de eerste positie. Eindelijk verlost van alle dieseldampen van onze voorgangers. Frisse lucht! Het is koud en af en toe een beetje miezerig, maar dat deert niet. Het water is spiegelglad en weerkaatst alle lichten zo fel dat het moeizaam is om te zien waar de vaart heen buigt. De vermoeidheid zal ook parten spelen.

Dan is daar eindelijk de Westeinderplas. In de poelen daar omheen kun je ankeren. We varen een donker gat in en Ellen laat het anker aqua-vooranker1zakken. Zij kent het hier en weet hoe de omgeving er uitziet. Annet en ik hebben geen idee. Het is nog donker om half 7 ’s morgens en het is tijd om te slapen! Enige uren later schijnt te zon zoals beloofd en blijkt de omgeving prachtig. In een heerlijk zonnetje ontbijten we en met nog een omweggetje varen we naar de Kaag. De Aquarius wordt vastgelegd in een box en de zeilen worden eraf gehaald. Klaar voor de winter!aqua-deroute